Rocky

Inlägget tillägnas alla de människor som på något sätt råkat ut för en olycka i tafiken.


I lördagskväll såg jag en video på youtube som kom att förändra mig som människa och bilförare för alltid.
Eftersom datorn jag skriver från har blockat youtube så kan jag inte lägga ut någon länk. Men jag rekomenderar starkt att ni går in på Youtube.se och söker på "Ta det lugnt i trafiken" Och väljer det första resultatet.
Jag varnar för starka bilder.




När jag var 16 så började, som så många andra, att övningsköra. I början var jag okunnig, körde sakta (långt under hastighetsgränsen) och när jag ser tillbaka på det så visste jag nog egentligen inte vad jag höll på med. Strax innan min 18årsdag började jag på körskola och efter cirka 5 månader tog jag mitt körkort. Det som hade förändrats, och skulle komma att förändras mer, var att jag nu var säkrare bakom ratten. Hastigheten steg långt över det lagliga, blinkersen användes mer sällan och bältet blev ett minne blott. Men visst var jag häftig. Ingenting kunde stoppa mig och mina föräldrars och syskons tjat om attd et var farligt att köra fort gick in genom ena örat och ut genom det andra. Och så fortsatte det. Åtskilliga km över tillåtet, buskörning, omkörningar och rätt ut sagt ett förbannat dåligt sätt att köra bil på. Även om jag hela tiden kände att jag hade kontroll och att inget skulle kunna hända så visst gjorde det. Vid ett tillfälle krockade jag med ett rådjur och vid ett annat backade jag av vägen i så pass hög hastighet att en av mina passagerare valde att uppsöka sjukhus för smärtor i rygg och nacke.
Nästa vecka har jag haft mitt körkort i tre års tid. I cirka 1000 dagar har jag snurrat runt på vägarna som en total livsfara för mig själv och andra och jag skäms. Jag skäms något så oerhört över att jag varit så blind och att jag utsatt mina nära och alla andra för fara. Den blinkersen som en gång försvann har hittat tillbaka och gasen som förut pressades till det yttersta ligger stillsamt och vilar på laglig hastighet. Visst, olyckor kan ske ändå och det finns alltid en risk med att köra bil men det är bra onödigt att öka den risken bara för att känna sig tuff.. Eller hur!?



RockyBoo™ - söndagsåkare


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0